• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,03%5 950,37
  • DOW 300,18%43 949,71
  • Nasdaq −0,19%18 936,74
  • FTSE 1001,18%8 245,56
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,29
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,03%5 950,37
  • DOW 300,18%43 949,71
  • Nasdaq −0,19%18 936,74
  • FTSE 1001,18%8 245,56
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,29
  • 25.03.16, 07:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tootja: munavärvimise hiilgeaeg on möödas

Kuigi munahiid Eggo, endine Tallegg, vähendab lihavõtete eel munade eksporti ja väiksemad tegijad püüavad varuda pühadeks valgeid mune, ei osteta tootja kinnitusel enam värvimiseks nii palju mune kui kümme aastat tagasi.
Tootjad küll varuvad enne lihavõtteid valgeid mune, kuid neid ei lähe enam nii palju kaubaks kui kümmekond aastat tagasi.
  • Tootjad küll varuvad enne lihavõtteid valgeid mune, kuid neid ei lähe enam nii palju kaubaks kui kümmekond aastat tagasi. Foto: Meeli Küttim
„Meil on sel aastal nii vähe valgeid mune, et ei saa arugi, et pühad oleks tulemas. Pruuni muna müük läheb ikka nagu tavaliselt,“ teatas Valgamaal Kodukoha kanamune tootva OÜ Sanlind juhataja Andres Puksov.
Sanlind müüb rohkem pruune mune, sest nende müük läheb ülejäänud aastal paremini kui valgete munade müük. Pealegi munevad pruune mune pruunid kanad, kelle pidamine on märksa lihtsam kui valgete kanade pidamine, sest nad on Puksovi sõnul rahulikumad.
Samas märkis ta, et enam ei ole munade müügis nii suurt tõusu munapühade eel kui kümne aasta eest, kuigi mune süüakse jätkuvalt palju, isegi pisut kasvavas trendis. „Ju inimestel on paremat teha, kui kodus mune värvida,“ ütles ta.
Pühademunad hoitakse koduturule
Endise Talleggi,  uue Taani omaniku DAVA Foodsi brändina Eggo silti kandva munatööstuse juht Juha-Pekka Takku selgitas, et lihavõtetele vastu minek vajab munatööstuses hoolikat planeerimist. Kanade partiisid tuleb hästi ajastada – lihavõtete eel nii palju kanu, kui võimalik.
„Kana elab meil 75 kuni 85 nädalat, siis tuleb paus, mil me teeme puhastuse ja toome uued linnud. Neid kanade vahetusi tuleb niimoodi planeerida, et meil oleks maksimaalne tootmisvõimekus enne jõule ja lihavõtteid,“ selgitas Takku.
Ta lisas, et muidu müüb DAVA osa mune tööstuse tarbeks ettevõtte enda grupi sees munatoodete tootmiseks ning lisaks ka eksporditakse mune, kuid pühade eel seda muudetakse. „Ekspordi viime lihavõttenädalatel oluliselt madalamale ja vähendame ka tööstusele müüdavate munade kogust. Suuname võimalikult palju mune otse Eesti turule.“
Eggo kabamärgi all mune müüva DAVA Foodsi juht Juha-Pekka Takku tootmiskompleksis Lool.
  • Eggo kabamärgi all mune müüva DAVA Foodsi juht Juha-Pekka Takku tootmiskompleksis Lool. Foto: Andres Haabu
Liikuv püha raskendab planeerimist
Valgamaal tegutseva OÜ Linnu Talu ärijuht Jarno Hermet ütles, et ka nemad on püüdnud munadepühade ajaks strateegiliselt pikaajaliselt ette planeerida tibude ja noorkanade üleskasvatamise aega nii, et kui tuleb uus partii linde, satuks munemine lihavõtete-eelsesse aega.
 Igal aastal see kahjuks ei õnnestu, sest lihavõtted on nii pika aja sees liikuv püha, et selleks peaks pidevalt tootmist liiga palju ümber korraldama.
„Tänavu meil kahjuks ei õnnestunud nii planeerida. Sel juhul me ei saagi väga midagi teistmoodi teha, mune on farmist tulemas nii palju, kui kanadelt saame, müüme kõik maha,“ lausus Hermet.
Kuna munadepühade eel suureneb nõudlus just valgete munade järele, on Linnu Talu püüdnud korjata ette ja hoida rohkem valgeid mune, kuid munade säilivusaeg on 28 päeva ja see seab oma piirid.
Küll aga kasvab müük lihavõtete eel Hermeti sõnul kuni  kaks korda, kuid mitte eriti rohkem, sest rohkem mune pole neil lihtsalt nii lühikese perioodi jooksul kusagilt võtta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele